Додаток №3 до Положення
про взаємодію судів із засобами масової інформації,журналістами та громадськими організаціями
Пам’ятка щодо взаємодії суду з неповносправними групами населення
Спілкування з особами, які мають інвалідність, повинно ґрунтуватися на засадах толерантності, рівноправності, розуміння, шанобливості, гуманності.
Особливості забезпечення доступу до правосуддя особам із вадами опорно-рухового апарату
- Кнопка виклику працівника суду на вхід до приміщення, у разі відсутності пандуса, повинна бути розміщена на висоті, доступній для досягнення людиною, яка пересувається на візку, та промаркована «Міжнародним символом доступності» (МСД) .
- У суді повинно бути обладнано пристосоване до потреб осіб, які мають інвалідність, місце для ознайомлення з матеріалами справи. Для цього потрібно знайти можливість частину стійки обслуговування відвідувачів опустити до рівня 80 см або встановити окремий столик для обслуговування цих осіб.
- Пороги в дверях не повинні перевищувати 2,5 см.
- Ширина дверей повинна бути не меншою ніж 80 см.
- У разі можливості розгляд справ призначати у залах судових засідань на першому поверсі суду.
- Вхід до приміщення, у разі можливості, необхідно облаштувати пандусом, ухил якого повинен становити 1:12. По краях пандуса повинні бути бортики висотою 5 см, а також поруччя на висоті 70 і 90 см.
Особливості доступу до правосуддя для осіб з вадами зору.
- Ребра сходів необхідно промаркувати контрастною фарбою (білою або яскраво-жовтою).
- Сходи (або пандуси) повинні бути обладнані з обох боків поруччями на висоті 90 см.
- Для спрощення орієнтування в приміщенні суду незрячих осіб написи на інформаційних табличках, а також на вивісках на кабінетах та місцях загального користування повинні бути продубльовані шрифтом Брайля. Таблички з написами шрифтом Брайля повинні бути розміщенні на дверях посередині, на відстані 130-140 см від підлоги.
- Двері з прозорими поверхнями необхідно промаркувати жовтою лінією заввишки не менше 0,1 м і завширшки не менше 0,2 м, розташованою на рівні не нижче 1,2 м і не вище 1,5 м від підлоги.
- При ознайомленні незрячих з матеріалами справи потрібно документи читати вголос повністю, а не переказувати суть, особливо якщо особа повинна підписати документ. На прохання незрячого потрібно знайти можливість надати якісну сканкопію документа або якісну ксерокопію. За наявності фінансових можливостей забезпечити незрячим можливість ознайомлення з матеріалами справи, у якій ця особа є стороною, з використанням спеціальної програми озвучення тексту для незрячих.
- Потрібно надавати допомогу особі з вадами зору, у разі необхідності написати звернення організаційно-правового характеру.
- При супроводженні незрячого у приміщенні суду необхідно повідомляти особі, де вона знаходиться, попереджувати про перешкоди, повідомляти, з ким спілкується. Якщо незрячий відвідувач прибув до суду з особою, яка його супроводжує, звертатися і спілкуватися потрібно безпосередньо з тим, хто звернувся за послугою.
Особливості забезпечення доступу до правосуддя особам з вадами слуху і мови
- 1. Необхідно забезпечити в будинку і приміщеннях суду наявність повноцінної візуальної інформації.
- Під час розмови з особою з вадою слуху необхідно звертатися безпосередньо до співрозмовника, повільно і чітко промовляти слова з виразною мімікою, не стояти перед джерелом світла (лампа, вікно тощо)
- Спілкуватися варто за допомогою переписки, писати розбірливим почерком, короткими реченнями.
- Якщо особа з вадами слуху користується послугою сурдоперекладача, то під час спілкування необхідно дивитися на того, хто звернувся за послугою.